۷ نکته طلایی برای مراقبت از کتونی و افزایش عمر آن - راهنمای جامع
19 اردیبهشت 1403 ساعت 10:33
0

خرید کتونی جدید برای همه حس خوبی دارد، اما با چند بار استفاده، رد فرسودگی اثر خود را روی کفش به جا می گذارد. کفش کتونی فرسوده و کهنه علاوه بر ظاهر و بوی ناخوشایند، می تواند باعث آسیب به مچ پا، زانو و… شود. هرچند که جلوگیری از فرسودگی کفش ممکن نیست، اما راه های زیادی برای مراقبت از کتونی وجود دارند که می توانند تا حد ممکن دوام کتونی را افزایش دهند.

یک کتونی خوب و با کیفیت، برای سلامت جسمانی یک سرمایه گذاری محسوب می شود. در این مطلب شما را راهنمایی می کنیم تا با چند اقدام به جا، موجب افزایش طول عمر کتونی و کفش های خود شوید:

۷ نکته طلایی مراقبت از کتونی:

 

1. کفش های خود را با احتیاط در بیاورید:

پس از یک فعالیت فیزیکی سخت و استفاده از کتونی، مهم است که با صرف چند ثانیه برای باز کردن دقیق کفش وقت بگذارید. استفاده از پای دیگر برای درآوردن کفش فشار زیادی بر آن وارد میکند.

یکی از نکات مهم برای حفظ شکل کتونی این است که بعد از هر بار استفاده، بندهای کفش را باز کرده و کفش را از حالت فشرده خارج کنید. باز کردن بند ها به کتونی فرصتی برای بازگشت به شکل اولیه خود می دهد و از تغییر شکل دائمی آن جلوگیری می کند.

۲. دوری از گرما و نور مستقیم:

کفش های خود را دور از گرما یا نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و هیچگاه آنها در پشت رادیاتور یا پشت ماشین خود نگذارید. این محیط ها باعث خشک شدن، جمع شدن و سفت شدن زیره میانی کفش شما می شود که این امر دوام و سطح راحتی کفی کفش را کاهش می دهد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما نیز به چسب کفش شما آسیب می زند و باعث جدا شدن آن ها می شود.

3. به کفش های خود جای کافی برای استراحت دهید:

اگر کفش های ورزشی شما در فضایی محدود روی هم چیده شوند و چکمه ها یا کفش های سنگین روی آنها سنگینی کنند، رویه آنها ضعیف می شود. کفش کتونی طوری طراحی شده است که برای حداکثر کارایی انعطاف پذیر باشد. وجود وزن ثابت در بالای آنها باعث فرسودگی آنها می شود.

4. زمان کافی برای استراحت کتونی:

پس از یک فعالیت سخت، حدود 48 ساعت طول می کشد تا کف کفش شما از حالت فشرده خارج شود. دادن زمان کافی به کفی کتونی برای بازگشت به حالت اولیه، عمر کفش شما را افزایش می دهد.

۵. خشک کردن کتونی:

بهترین راه برای خشک کردن سریع کتونی خیس، برداشتن کفی داخلی آن و پر کردن آن با روزنامه است. با این کار از بوی بد معمول کتونی جلوگیری می کند. اینکار علاوه بر کمک به خشک کردن سریع کفش ها، به حفظ شکل آنها کمک می کند. برای بهترین نتیجه، بعد از 10 دقیقه روزنامه را بردارید و آن را با یک بسته تازه جایگزین کنید. کاغذ زمانی که برای اولین بار در کفش شما قرار می گیرد بیشترین آب را جذب می کند و با تعویض آن کفش سریعتر خشک می شود.

6. از چند جفت کفش استفاده کنید:

سعی کنید از چند جفت کفش همزمان استفاده کنید تا هر کدام از آنها فرصت کافی برای استراحت داشته باشند. در زمان استفاده از یک کتونی، الیاف و مواد آن تحت فشار و سایش قرار می گیرند و به مرور زمان فرسوده می شوند. با استفاده از چند جفت کفش به طور همزمان، به هر جفت فرصتی برای استراحت و بازیابی داده می شود و در نتیجه طول عمر آنها افزایش می یابد.

بعد از هر استفاده، کتونی به تعریق پا آلوده می شود که باعث بوی بد و ایجاد قارچ و باکتری می گردد. با استفاده از چند جفت کفش به طور همزمان، به هر جفت فرصتی برای خشک شدن و تهویه هوا داده می شود و از ایجاد این مشکلات جلوگیری می شود.

۷. از کفش مناسب هر فعالیت استفاده کنید:

هر نوع کتونی برای فعالیت خاصی طراحی شده است و استفاده از آن در فعالیتی دیگر، میتواند به آن آسیب برساند و طول عمرش را کاهش دهد. برای مثال، استفاده از کتونی های ورزشی برای پیاده روی روزانه می تواند باعث فرسودگی زود هنگام رویه و زیره کفش شود. اما کتونی های پیاده روی برای این کار طراحی شده اند و می توانند فشار و سایش این فعالیت را به خوبی تحمل کنند.

مراقبت از کتونی و افزایش عمر آن

راهنمای جامع مراقبت از کتونی:

مراقبت پیش از خرید:

همه چیز با مراقبت های پس از خرید شروع می شود. هنگامی که برای اولین بار کفش کتونی جدید خود را به خانه می آورید، ضروری است که از مراقبت را از همان زمان شروع کنید. این اقدامات زمینه را برای دوام و کارکرد درست آنها فراهم می کند:

انتخاب سایز مناسب: اشتباه در انتخاب سایز مناسب کتونی می تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد. این مشکلات هم شامل مختل شدن عملکرد کتونی و فرسایش سریع آن می شوند و هم احتمال انواع آسیب جسمانی به فرد را افزایش می دهند.

انتخاب کتونی با کیفیت: خرید کتونی خوب شانس ماندگاری آنها را افزایش می دهد. علاوه بر این، کتونی های باکیفیت به طور بهتری از پاها محافظت می کنند و از ایجاد درد و ناراحتی در زمان راه رفتن یا فعالیت های ورزشی جلوگیری می کنند.

پوشاک بچگانه نازدونه با پخش کتونی بچگانه و بزرگسال در داخل کشور، با کیفیت ترین کتونی بچگانه و بزرگسال را با قیمت مناسب به بازار عرضه می کند. شما می توانید با مراجعه به بخش کفش و کتونی بچگانه وبسایت پوشاک نازدونه، از انواع کتونی بچگانه بادوام دیدن فرمایید.

استفاده از اسپری ضد آب: یکی از راه های مراقبت از کتونی استفاده از اسپری ضد آب یا محافظ است. این به دفع کثیفی، لکه ها و آب کمک می کند و کفش های کتانی شما را برای مدت طولانی تری شاداب تر و تمیزتر نگه می دارد. دقت کنید که اسپری برای جنس رویه ی کتونی شما مناسب است.

از تمیز کردن کتونی های خود غافل نشوید:

تمیز کردن و نگهداری کتونی به طور منظم کمک میکند تا همیشه ظاهر آنها حفظ شود و طول عمر آنها افزایش یابد. تا بهترین ظاهر خود را داشته باشند و طول عمر خود را افزایش دهند. در ادامه نکات ضروری نگهداری از کتونی را آورده ایم:

گردگیری منظم: اولین قدم برای نگهداری از کفش های کتانی، تمیز کردن منظم آنهاست. گرد و غبار و کثیفی می تواند روی سطح کفش کتانی شما جمع شود و به مرور زمان منجر به تغییر رنگ و آسیب شود.

استفاده از برس نرم: از یک برس نرم یا یک پارچه مرطوب برای پاک کردن کثیفی و لکه از روی سطح کفش ورزشی خود استفاده کنید. برس یا پارچه انتخابی هم باید متناسب با جنس رویه کفش باشد. از تمیز کردن کف کتونی غافل نشوید و با یک برس جداگانه کف را از گل و لای پاک کنید.

شوینده مناسب: هنگام تمیز کردن کفش های کتانی خود، سعی کنید از مواد شیمیایی یا شوینده های خشن اجتناب کنید و از آب و صابون ملایم یا محصولات مخصوص تمیز کردن کفشهای کتانی استفاده کنید.

شوینده نامناسب می تواند به مرور زمان به الیاف و رنگ کتونی آسیب برساند و باعث فرسوده شدن و کهنه شدن زود هنگام آن شود. اولین قدم در انتخاب شوینده، توجه به جنس کتونی است. برای مثال، کتونی های چرمی به شوینده های مخصوص چرم و کتونی های پارچه ای به شوینده های مخصوص پارچه نیاز دارند.

شستن کتونی با ماشین لباسشویی یا شستن با دست: خیلی ها برای شستن کتونی از ماشین لباسشویی استفاده می کنند. اما توصیه می شود هرگز کتونی را با ماشین لباسشویی نشوریم، زیرا باعث تغییر شکل و بافت آن می شود. وقتی کفش ها را با دست می شوریم، کتونی در معرض چرخش و فشار شدید ماشین لباسشویی قرار نمی گیرد، که این امر می تواند از آسیب دیدن الیاف و رنگ آن جلوگیری کند.

مراقبت های پس از پوشیدن کتونی:

پس از هر بار پوشیدن کفش و کتونی، مهم است که آنها را به درستی خشک کرده و هوا دهید:

- اجازه دهید در دمای اتاق خشک شود تا به خوبی هوا در آن جریان پیدا کند.

- از خشک کردن آنها در زیر نور مستقیم خورشید یا استفاده از منابع حرارتی مانند سشوار خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث تاب برداشتن یا جمع شدن متریال کفش شود.

- وقتی کفش های کتانی خود را نمی پوشید، آن ها را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. کفش ها را روی هم نچینید زیرا باعث تغییر شکل آن می شود.

- برای حفظ شکل کتونی از قالب کفش استفاده کنید تا به آنها کمک کنید شکل خود را حفظ کنند.

- کتونی مناسب آب و هوا را انتخاب کنید. کتونی جیر برای روزهای آفتابی که احتمال بارندگی وجود ندارد و در صورت مشاهده پیش بینی نامناسب، از جنس های ضد آب استفاده کنید.

نگهداری، تعمیر و مراقبت از کتونی:

هر چقدر برای مراقبت از کتونی های خود تلاش کنید، فرسودگی و پارگی کتونی اجتناب ناپذیر است. اما ناامید نشوید، نگهداری و تعمیر کتونی راهی عالی برای افزایش طول عمرو حفظ ظاهر آنها برای مدت طولانی تری است.

برای تعمیر کفش اول از همه بهتر است به کفاش یا تعمیرکار حرفه ای کفش مراجعه کنید. بعضی از تعمیرات در خانه قابل انجام هستند، اما همیشه این احتمال وجود دارد که هنگام تعمیر آسیب بیشتری به کفش وارد کنید. پس بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

مراقبت از کفش ها هم برای کیف پول شما هم برای حفاظت از محیط زیست لازم است. با پیروی از نکاتی که در این مقاله بیان کرده ایم، می توانید طول عمر آنها را افزایش دهید.

سخن آخر:

مراقبت از کتونی، کلید حفظ زیبایی، سلامتی و افزایش طول عمر آن است. با صرف زمان و توجه کافی به شستشو، تمیز کردن، نگهداری و تعمیر کتونی، می توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید و از مزایای آن در فعالیت های مختلف ورزشی و روزمره بهره مند شوید. برای بررسی سایر محصولات و لباس بچگانه در رشت به صفحه اول وبسایت نازدونه مراجعه کنید و از بخش دسته بندی ها تنوع محصولات فروشگاه را مشاهده نمایید.

 

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!